Followers

Tuesday, May 15, 2012

Cikgu-cikgu Yang Saya Sayangi :)

Assalamualaikum....


wahhhh dalam terkena penyakit malas........terajin plak nak update blog hehehe......
actually baru teringat hari ni HARI GURU.......selamat hari guru cikgu Anis .......ucap utk diri sendiri ....aci takkkk???kui kui kui.......Selamat Hari Guru juga utk semua yang bergelar pendidik........tak kira la cikgu ke cikgi ke pensyarah ke........asalkan tugasnya mendidik anak bangsa........

sempena hari guru ni.........cikgu nak imbas balik detik2 persekolahan cikgu dulu2.........bila terkenang balik rasa nak senyum sorang2......rasanya macam banyak nak catat.....so buat kali ni cikgu nak abadikan dulu kenangan masa tadika dan sekolah rendah.....

masa tadika, ayah cikgu hantar ke sekolah agama PERKIM,berbaju dan bertudung putih, berkain oren.......kat sini lah cikgu mula kenal alif, ba, ta, lancar baca jawi, quran serta mahir tajwid. cikgu belajar kat situ sampai la khatam quran........masa kat PERKIM ni la jugak cikgu dapat sorang best friend yg kekal sampai sekarang......cumanya dah jarang berkontek.....biasa lerr masing2 bz jaga anak n jaga suami kikiki.........dan dia juga seorang guru! hehe.......hari ni saya nak ucapkan jutaan terima kasih kepada Ustaz Mohd Noor, Ustz Khadijah, cikgu aini dan lain2 kerana telah didik saya jadi manusia berguna pada hari ni.....jasa kalian terpahat di sanubari....


lepas tu, cikgu masuk darjah satu.......nama sekolah cikgu ialah SRK Islah......tapi lepas tu nama sekolah ni diubah kepada SK Padang Garong 1. Guru Kelas cikgu yang pertama sangatlah comel dan tersangatttt la baik hati + sporting gilerrr........masa tu cikgu siti norzihan masih bujang....berkaca mata dan manis sangat orangnya....beliau adalah cikgu BM......lemah lembut cikgu selalu kalah dengan keriuhan suara kami yg nakal2 ni......penat marah, cikgu akhirnya senyum ajer .....terima kasih cikgu sebab ajar saya sampai saya pandai baca tulis....dan terima kasih juga sebab belanja kawan2 saya makan donat dalam kelas hehehe...:)

cikgu asmah adalah guru matematik dan guru muzik......kalau cikgu norzihan seorang yg lemah lembut, cikgu asmah plak seorang yg sangat bersemangat......suara lantang dan ceria jer orangnya........terima kasih cikgu sebab ajar saya kenal nombor dan buat saya hepi belajar muzik.......kelas sangat havoc bila dapat nyanyi dan menari dengan cikgu:).......cikgu asmah ni memang cikgu yg berpengalaman.....maklum la dah lama dalam dunia pendidikan.....

waktu darjah dua kalau tak silap, cikgu takut sangat dengan miss lim......orangnya cute jer......tapi awas!! orangnya sangat tegas.......hehehe......tegas yg bertempat......nak kami semua pandai, masuk kelas bawak rotannn youuu......eeee kecut perut.....masa tu beliau ajar cikgu maths dan english.......tiap kali siap buat latihan maths....hati sangat la risau....sebabnya kalau salah jawapan, cikgu akan rotan tangan kami ikut bilangan yg buat salah, terima kasih cikgu.....kerana ketegasan cikgu saya pandai mengira ......bila cerita kat mak ayah tentang kena rotan.......tau apa reaksi diaorang? kena gelak berdekah2  huhuhu........kalau sekarang gamaknya dah dapat surat layang la cikgu tu....hurmmm.....

masa darjah 4 ada sorang ustazah masuk ke kelas dengan berpurdah serba hitam.........waktu ustazah tu tengah perkenalkan diri, adalah sepasang kawan cikgu yg duk pot pet pot pet dan gelak2.......tak pasal2 kena marah dengan ustazah......rupa2nya kawan cikgu tu kata ustazah macam hantu......aduiii memang patut la kena marah kannn.......dan kerana kemarahan ustazah tu lah cikgu kekal bertudung sampai ke hari ni.......alhamdulillah.......terima kasih ustazah atas teguran mu itu .....terkena betul kat batang hidung sebab haritu cikgu pi sekolah tak pakai tudung huhuhu (maaf dah lupa namanya)

ada sorang lagi ustaz kesayangan cikgu namanya ust kamaruddin......ustaz ni hensem hihihi.......tegas tapi tak garang.........cikgu suka sangat belajar agama dengan ustaz kamaruddin.........cikgu mesti nak score subjek ustaz..........cikgu sangat suka bila ustaz bercerita tentang sirah nabi........terima kasih ustaz, kerana ustaz saya cintakan agama saya.....:)

masa dulu2 ada subjek alam dan manusia, cikgu dah lupa nama guru lelaki ni.......tapi dia selalu puji hasil kerja cikgu......kebetulan cikgu memang minat melukis dan mewarna......so peta yg cikgu lukis dan warna tu selalunya berwarna warni.......selalu ler dapat pujiankannnn......makin ler berkobar2 cikgu nak belajar......terima kasih cikgu kerana sentiasa membuatkan hidung saya kembang kempis menerima pujian hehehe.....secara tak langsung saya berusaha utk score subjek cikgu:).......so cikgu2 di luar sana....selalulah puji hasil kerja murid anda terutamanya yg anda rasa murid tu malas/ x minat nak belajar....gerenti bleh ubah sikap dan minat diaorang hehehe

alamakk tetiba terlupa pulak nama cikgu ni (kalau tak silap teacher Ruhaidah).....orangnya genit bermuka lawa, sentiasa wangi di mana berada :).......walau pun sekadar melintasi kelas kami, tak pandang pun dah tahu siapa gerangan.......inilah satu2nya guru paling wangi di sekolah cikgu ngeeee.......tapi hati hati......garang woooooo........terima kasih cikgu kerana telah melatih saya jadi seorang pengakap.....kerana gerunkan cikgu.....tahun selepasnya saya resign dari pengakap dan masuk Puteri Islam hehehe......acah jer.....tukar badan uniform sebab rasa tak serasi dengan pengakap.....maklum la ...ai kan lemah lembut orangnya kikiki


mrs chua dan sir lee......dua2 guru matematik yg best.......mrs chua sentiasa anggun dengan kebaya nyonya nye......kecek kelate pekat tau walau pun berbangsa cina.......terima kasih cikgu kerana gigih mengajar saya yg lemah matematik ni.....teacher padmini satu-satunya guru berbangsa india di sekolah cikgu.....orangnya tinggi lampai hitam manis, giginya tersangat la putih! jeles tau.....anggun bersari, rambut kemas berdandan. Terima kasih cikgu kerana melantik saya jadi pustakawan........hingga sekarang saya sukakan buku.........kekadang tu rajin beli tapi tak rajin pulak nak baca huhuhu......sekarang ni anak saya pun dah sukakan buku......hari2 main dengan buku :)

allahyarham sir suhaimi....guru english yang sangat best........kelasnya sentiasa gamat dengan ketawa anak murid......muka punya la serius, badan gagah perkasa......tapi tersangat la lucu orangnya......bercita2 nak jadi polis tapi bergelar guru akhirnya..........tapi sayangnya sir telah tiada, kalau tak silap sakit jantung puncanya.......walau pun sir telah lama memejam mata meninggalkan kami, tapi saya tak pernah lupa jasa2 sir.....sedih.......terima kasih sir kerana pernah melatih saya jadi Puteri Seringgit yang pemalu......sir memang layak jadi pengarah drama.......kami di latih tanpa sebarang teks skrip.....dan drama pendek tu meletup di SK Padang Garong 1 hehehe.....

dalam ramai-ramai guru cikgu, ada seorang bergelar datin.....kami panggil dia cikgu datin hehehe......(alaa lupa jugak namanya).......walau pun datin, orangnya sangat lah baik.......beliau ajar cikgu pendidikan seni.......terima kasih cikgu kerana bersungguh2 melatih dan memberi dorongan kepada saya untuk melukis......saya takkan lupa saat2 menerima hadiah kerana menang dalam satu pertandingan melukis peringkat negeri  (saguhati jerrrrr, no 14 dari 25)........kenapa saya takkan lupa....kerana yang menghulurkan hadiah tu kat atas pentas tak lain dan tak bukan......cikgu datin sendiri , dan cikgu datin siap berbisik, " kan saya dah kata, awak boleh menang.....!!" :)....terima kasih cikgu, saya jadi hebat  kerana cikgu saya seorang yg hebat :)))))....( sila jangan muntah, mode perasan sekejap....hehe)

kepada cikgu2 SK Padang Garong lain yang saya tak abadikan secara khusus di blog ni, kalian juga sangat bermakna buat saya......jasa kalian teguh di hati, melekat di minda.......terima kasih cikgu.....saya sayanggg sangat2 pada semua cikgu saya!!!! SELAMAT HARI GURU

3 comments:

syafisyifa' said...

selamat hari guru kaklong

Oyis said...

buat la sambungan utk cikgu sekolah menengah plak kak anis.

happy teacher's day to you :)

CeqGu said...

pejah : thanks dear...happy teacher's day to you too...

oyis: thanks laling...insyaAllah hajatnya memang nak sambung ke sekolah menengah plak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...